Washington Post erkent dat ‘Russische nepnieuws propagandalijst’ zelf nepnieuws is…

http://www.xandernieuws.punt.nl: “Washington Post erkent dat ‘Russische nepnieuws propagandalijst’ zelf nepnieuws is…”

Russische propaganda’ hoax in Westerse media, gesteund door EU en NAVO, mogelijk afkomstig uit Oekraïne

De covers van ‘Time’ spreken voor zich: eerst maandenlang nepnieuws over Donald Trump verspreidend, om hem na zijn verkiezingsoverwinning tot persoon van het jaar uit te roepen.

Sinds de verkiezing van Donald Trump is de linkse/liberale gevestigde orde in de Amerikaanse en Europese massamedia een massaal offensief gestart tegen de onafhankelijke en alternatieve media en andere nieuwsbronnen op het internet, door alle niet-politiek-correcte berichten en sites af te doen als ‘nepnieuws’. De Washington Post, verklaard tegenstander van Donald Trump en in Amerika één van de belangrijke kanalen van het establishment, heeft nu schoorvoetend moeten toegeven dat een artikel over zogenaamde ‘Russische nepnieuws propaganda websites’ –waaronder het op deze site regelmatig aangehaalde Zero Hedge- zélf nepnieuws kan zijn, omdat er geen greintje bewijs voor is. Er zijn zelfs aanwijzingen dat de ´Russische propaganda´ hoax afkomstig is van anti-Russische krachten in Oekraïne.

Het ‘(Russische) nepnieuws’ thema wordt ook door de Nederlandse media gretig gebruikt. De Europese Unie en de NAVO besloten onlangs om op te treden tegen zogenaamde ‘Russische propaganda’ op het internet.

‘Bomvol roekeloze en onbewezen beschuldigingen’
Na veel kritiek van onafhankelijke analisten nam de Washington Post gisteren afstand van de ‘experts’ in het bewuste artikel van 24 november, en met name van de anonieme groep PropOrNot, die een lijst had opgesteld van meer dan 200 websites die Russische propaganda zouden verspreiden. ‘De Post… staat zelf niet in voor de deugdelijkheid van PropOrNots bevindingen aangaande individuele media organen, noch was het artikel bedoeld om daar steun aan te geven.’ Kortom: dit artikel was feitelijk… nepnieuws.

The Washingtonian wees er dan ook op dat het WaPo artikel ‘bomvol overduidelijke roekeloze en onbewezen beschuldigingen’ zat. Waarom dit ook voor ons belangrijk is moge duidelijk zijn: ook de Nederlandse massamedia laten bijna geen dag voorbijgaan om sites zoals deze, die niet in de pas lopen met de politiek-correcte orde, weg te zetten als ‘nepnieuws’ verspreiders, al dan niet van ‘Russische propaganda’.

‘Mogelijk anti-Russische propaganda uit Oekraïne’
Adrian Chen schreef in de New Yorker dat vooral de toegepaste methodes erg verdacht zijn, en mogelijk afkomstig kunnen zijn van verspreiders van anti-Russische propaganda in Oekraïne, waardoor het verifiëren van dit ‘nieuws’ nagenoeg onmogelijk is. Tevens waarschuwde hij dat ‘het vooruitzicht dat legitieme tegenstemmen door mysterieuze groepen of voormalige overheidsmedewerkers met behulp van een nationale krant als nepnieuws of Russische propaganda worden gebrandmerkt, nog beangstigender is.’

Eén van de bekende sites die op de Amerikaanse ‘zwarte lijst’ waren gezet, Naked Capitalism, dreigde de WaPo afgelopen week met een rechtszaak als de site niet onmiddellijk van de lijst werd afgehaald en er geen rectificatie zou worden geplaatst.

Wie zijn eigenlijk de echte ‘nepnieuws’ verspreiders?
‘De hamvraag blijft deze: door te erkennen dat het zijn belangrijkste bron, wiens bevooroordeelde en conflicterende ‘werk’ honderden websites heeft belasterd –inclusief deze-, nooit heeft onderzocht, in hoeverre verschilt de Washington Post dan eigenlijk van het ‘nepnieuws’ wat -sinds hun favoriete kandidaat de verkiezingen verloor- steeds wordt uitgelachen?’ concludeert Tyler Durden van Zero Hedge.

Die vragen kunnen wij in eigen land, gezien hun vergelijkbare ‘nepnieuws’ propaganda, ook aan de NOS, de NPO, het NRC, NU.nl en al die andere ‘kwaliteits’media stellen. Als er al ooit een antwoord op zou komen (hoogstwaarschijnlijk niet), zal het ongetwijfeld de zoveelste politiek-correcte aanval op de grondwettelijke vrijheid om (X)andere meningen en (X)andere gezichtspunten te mogen verspreiden zijn.

Xander

Bron: http://xandernieuws.punt.nl/content/2016/12/Washington-Post-erkent-dat-Russische-nepnieuws-propaganda-lijst-nepnieuws-is

Advertisements