Earth Matters: ‘Ben jij een bruggenbouwer?

Earth Matters: ‘Ben jij een bruggenbouwer?

image

(MIR Methode) Mensen die mensen bij elkaar brengen, zijn bruggenbouwers. Je vindt ze op alle mogelijke plekken, in alle mogelijke hoedanigheden. Het zijn zeer sympathieke mensen die anderen hun Grote Geluk gunnen. Bruggenbouwers noem ik ze. Ze werken of doen hun dagelijkse dingen en zijn er voortdurend op uit om te kijken waar ze iets voor de ander kunnen betekenen en vooral door ze te wijzen op andere mensen. Je hoort ze vaak zeggen: “Je zou eens met die en die moeten praten, want…” en dan komt een fijn advies. Vaak hebben ze het contact binnen een dag voor je geregeld.

Welke mooie eigenschap hebben bruggenbouwers?
Bruggenbouwers zijn mensen met een groot hart die anderen graag zien opbloeien. Die het de ander gunnen dat de stappen die ze willen zetten ook lukken. Ze moedigen anderen aan, helpen ze vooruit en geven vaak goede tips, waardoor de ander weer vooruit kan. Ik ken veel van dit soort mensen. Een ervan woont bij mij in de buurt. Ze brengt elke maand buurvrouwen en -mannen bij elkaar onder het mom van een kopje thee. “Als de blauwe containers buiten staan”, zegt ze. Dan weten we dat het weer burenochtend is. We ontmoeten in die ochtend andere buren, waardoor de onderlinge drempels heerlijk laag worden en het de sfeer in de buurt enorm bevordert. Zo heb ik nieuwe buurvrouwen ontmoet waar ik regelmatig contact mee heb. Bruggen gebouwd!

Kledingwinkel of dekmantel?
Een andere bruggenbouwer bevindt zich in een kledingwinkel in Apeldoorn, Feeën & Feeksen heet die winkel. Als je eens aparte kleding wilt zien, moet je daar heen gaan. Gericht op kleding voor mensen die geen standaardmaten hebben. Soms kom ik binnen en krijg ik een nieuw boek in handen met de woorden: “Lezen! En je moet de schrijfster eens ontmoeten!” of komt er ‘toevallig’ net iemand anders binnen die ik ‘moet’ ontmoeten. Ik zeg vaak dat haar kledingwinkel gewoon één grote dekmantel is om andere mensen te ontmoeten.

Waaraan herken je een bruggenbouwer?
Bruggenbouwers zetten zich graag in voor anderen. Ze herkennen gauw wat iemand anders nodig heeft en hun denken gaat als een razende aan het werk om te kijken hoe ze die ander vooruit kunnen helpen. Het zijn de coaches die precies weten wat de volgende stap is voor de ander. Ze zijn nooit pusherig, maar alleen maar uit op jouw geluk. Ze gunnen het je. Ik heb een lijstje van tien voorbeelden gemaakt, waaraan je bruggenbouwers kunt herkennen.

1. Een bruggenbouwer kent vele mensen en zal het niet nalaten om mensen aan elkaar te koppelen.
2. Een bruggenbouwer luistert scherp en is oprecht geïnteresseerd in hoe het met je gaat.
3. Een bruggenbouwer stelt vragen om erachter te komen wat ze voor je kan doen.
4. Een bruggenbouwer maakt het mogelijk dat mensen elkaar kunnen ontmoeten.
5. Bruggenbouwers organiseren feestjes.
6. Bruggenbouwers maken contact tussen mensen mogelijk.
7. Ze praten positief over andere mensen.
8. Ze organiseren (kook)clubs om gezellig samen te zijn met anderen.
9. Ze moedigen mensen aan, leggen zelfs een eerste contact voor je.
10. Bruggenbouwers genieten ervan als mensen elkaar vinden.

Bruggenbouwers zijn fijne leiders
Leiderschap is er in vele vormen en gedaantes. Ik sprak al eens over vrouwelijk leiderschap en hoe onzichtbaar dat kan zijn. Bruggenbouwers hebben daar ook een handje van. Ze zijn vaak bescheiden, hoewel hun daden veel kunnen betekenen voor anderen. Ze zijn bovendien uit op het geluk van anderen en zullen nooit mensen uit elkaar drijven. In tegenstelling tot sommige leiders die ik aan het werk zie. Ik hoor ze felle woorden spreken over andere mensen. Ze veroordelen anderen, terwijl ze niet kijken naar de werkelijke achtergrond van iemand. En de meest kwalijke eigenschap van sommige leiders: ze zetten mensen tegen elkaar op. Over dat laatste kan ik me het meeste opwinden: leiders die menen de waarheid in pacht te hebben, maar die ondertussen verdeeldheid zaaien. Ik noem dat geen leiders, maar stokers.

Waarom houd ik zoveel van bruggenbouwers?
Nee, dan bruggenbouwers. Die zorgen ervoor dat mensen elkaar vinden, zich met elkaar verbinden. Ze moedigen mensen aan en zorgen dat mensen kunnen groeien. Ik ben dol op bruggenbouwers en ik ben ze dankbaar voor wat ze voor mij en de MIR-Methode hebben betekend en nog betekenen!

De MIR-Methode en bruggenbouwers
Doe je de MIR-Methode, dan werk je op vele fronten aan je missie. Die ontvouwt zich gedurende je leven en met het doen van de negen stappen, zorg je ervoor dat je missie sneller duidelijk wordt. In de negen stappen zit sowieso versterking van je zelfvertrouwen. Lees daarover het artikel over aanpassen, wegcijferen en jezelf klein houden.

Heb jij als missie dat je een bruggenbouwer bent, dan zal dat steeds duidelijker voor je worden. Je gaat dan steeds meer zien hoeveel geluk jij teweegbrengt, vaak door maar een paar zinnen tegen iemand te zeggen, of puur doordat je twee mensen bij elkaar brengt. Doe je de MIR-Methode dan ga je je missie steeds meer omarmen en uitleven. Je krijgt er steeds meer vertrouwen in dat jouw natuurlijke eigenschap van mensen bij elkaar brengen, daadwerkelijk je levensdoel kan zijn. Want het voelt vaak zo makkelijk om te doen. En dat is vaak de grootste grap van alles: dat wat je makkelijk af gaat, heeft vaak alles met je missie te maken! Bruggen bouwen? Ik zeg: graag! Veel en vaak!

Bron: MIR Methode

http://www.earth-matters.nl/108/11501/inspiratie/ben-jij-een-bruggenbouwer