Wat doet margarine en roomboter wanneer het 9 maanden op zolder staat? door Sharon Numan van Voedzo.nl

Wat doet margarine en roomboter wanneer het 9 maanden op zolder staat? door Sharon Numan van Voedzo.nl

Negen maanden op zolder

Veel mensen vroegen mij om een update over de margarine en roomboter die ik op zolder had gezet sinds afgelopen juni (zie hier). Ik had al eens een update gegeven, zie hier. Ik had dit puur en alleen gedaan omdat vaak geschreven wordt in de anti-margarine campagnes dat margarine niet schimmelt. Ik bedoel, ik ben zelf ook absoluut tegen margarine en vind het zeer ongezond, maar het leek mij vrij logisch dat margarine niet schimmelt. Het zijn vetten, ik heb ook nog nooit beschimmelde roomboter, olijfolie of zonnebloemolie gezien. Vandaar dat ik nieuwsgierig was en de margarine op zolder had gezet. Op geen enkele manier bedoelde ik het als een wetenschappelijk iets, het is puur nieuwsgierigheid geweest en het heeft me denk ik vooral geholpen erover na te denken

De boter en margarine na 9 maanden van zolder…

Zoals ik zei, de margarine is van zolder. Mijn man vond het al tijden afgrijselijk dat het in de vensterbank moest staan (we gebruiken de zolder niet echt voor belangrijke dingen), en bleef vragen of het al klaar was, het experiment. Nu we lekkage hadden en dat gemaakt moest worden, was het tijd om de margarine en roomboter van zolder te halen.

De roomboter: ranzig, schifting en uiteindelijk schimmel

Al eerder had ik geconcludeerd dat de roomboter ranzig was geworden, het was gaan schiften (gaan scheiden) en het zag er vies uit. Het schimmelt niet, laat dat duidelijk zijn. Vetten worden ranzig, ze krijgen geen groene stukjes. Als je groene stukjes op je roomboter hebt, is dat omdat je met een vies mes erin hebt zitten pulken en die etensresten gaan schimmelen, dat kan wel. In ons geval, vanwege de lekkage, was er veel vocht op zolder en de roomboter is daardoor volledig groen geworden, van de schimmel. Niet omdat roomboter schimmelt, maar de combi met heerlijke constante vocht, condens, warme lucht, koude lucht, toen is het gaan schimmelen. Het stonk ook. Toen ik zei dat het goed was met het experiment, is mijn man naar boven gerend en heeft de roomboter zo snel mogelijk in de kliko gemieterd. Hij moest wel eerst een foto maken

De margarines: rubber, vloeibaar en geen schimmel

De margarine stond natuurlijk onder zelfde omstandigheden op zolder. De bovenkant is een soort van rubberachtig geworden, je kunt het indrukken en daaronder lijkt het vloeibaar. Het is een dikke vlies geworden, zo lijkt het. De margarines vertonen geen enkele vorm van schimmel. Dat vind ik niet raar, omdat het vet is, maar ook het vocht heeft niets gedaan. Dus hoewel de roomboter volledig groen is geworden van het vieze vochtige, zijn de margarines dat absoluut niet. Maar ze zien er niet echt charmant uit hoor, het is ook nu behoorlijk goor.

Het rubberen vlies doorprikken

Na inspectie geldt voor alle drie dat ze een dik rubberachtig vlies hebben. Ik dacht die even door te prikken met een mes, maar dat lijkt toch lastiger dan verwacht. Het rubbervlies geeft niet echt mee en blijft één geheel. Onder het vlies zit een vieze witte emulsie. Het geheel stinkt niet, het ruikt een beetje naar klei.

Margarine is net plastic en schimmelt niet: ja dus?

Hieronder zal ik nog wat foto’s plaatsen, zodat je een beter idee krijgt. Het enige wat ik wilde weten is of roomboter dan wel schimmelt, als margarine dat niet doet. Heel lang was het antwoord: nee, het schift alleen, zoals vetten behoren te doen wanneer ze ranzig worden. Wanneer iemand schrijft dat margarine net plastic is en niet schimmelt, zegt dat echt helemaal niets. Olie schimmelt ook niet. Dat is op zichzelf dus totaal niet belangrijk en onnuttige info. Dat het smerig is, ja, zowel de roomboter als de margarine.

Margarine schimmelt niet wanneer ramen en kozijnen dat wel doen?

Waarbij ik wel moet opmerken dat de roomboter precies deed wat ik verwachtte dat deze zou doen, uitlopen, schiften en schimmelen onder gekke vochtige omstandigheden. Margarine heeft ook veel gedaan, een rubber vlies gevormd en daaronder soort van vloeibaar geworden, maar het heeft niet geschimmeld onder vreemde omstandigheden. Overigens is dat wel een beetje gek, want bijvoorbeeld kozijnen en zelfs ramen e.d. schimmelen wel onder deze omstandigheden, dus het idee dat margarine gewoon te kunstmatig is of dat de rubbervlies dit voorkomen heeft, zegt me ook niet veel, want de plastic kozijnen (ook echt kunstmatig) schimmelen wel gerust met zoveel vocht. Dus wie weet produceert de margarine dan toch iets anti-schimmel achtigs wat roomboter en kozijnen niet doen Maar om nu te zeggen: ‘margarine schimmelt niet eens wanneer ramen en kozijnen dat wel doen’….. ik weet het niet. De vensterbank schimmelt bijvoorbeeld ook niet. Er zijn meer dingen die niet schimmelen.

Mijn huis-tuin-en-keukenkennis

Maar goed, dat kan ik allemaal niet weten, hier is helemaal -ik herhaal- helemaal niets wetenschappelijks aan en vanwege de omstandigheden en mijn huis-tuin-en-keukenkennis is het ook absoluut niet mogelijk voor mij om er verder iets zinnigs over te zeggen.

Margarine schimmelt inderdaad niet, logisch toch

Maar als iemand zegt dat margarine niet schimmelt, kan ik in elk geval zeggen; ja, da’s logisch. Niks bijzonders aan Waarom zoveel moeite voor zoiets onboeiends (dat kun je tenslotte ook bedenken zonder experiment). Hoewel ik geen behoefte heb aan bezigheidstherapie, vond ik het vooral gewoon heel grappig om te doen. Ja, zelfs met huis-tuin-en-keukenkennis is het best grappig. Je hebt er inderdaad vrij weinig aan, maar hey, het was wel leuk. Wie weet doen we in de zomer nog wat meer dingetjes, wanneer de mieren weer boven de grond komen. Kijken wat zij lekkerder vinden. Wie weet
(ik ken de foto’s van die paar grappige experimenten die over internet circuleren, ik ben gewoon nieuwsgierig of het dan photoshop is of echt, als ik het zelf test, weet ik het ook zelf )

Overigens kun je hier lezen over hoe (on)natuurlijk margarine is, en hier veel berichten over goede, gezonde vetten!

De roomboter

De roomboter

De margarines

De bio-margarine

Blue Band goede start

De Becel Pro-Activ

Meer over gezond eten: http://voedzo.nl

Bron: http://voedzo.nl/gezond-eten/wat-doet-margarine-en-roomboter-wanneer-het-9-maanden-op-zolder-staat/